Εσένα , Αγρότισσα, σε θυμάμαι από παιδί.
Σε σένα Αγρότισσα, Μάνα της γης, χρωστάμε
Μαθαίνοντας για το θαύμα της Αγίας Παρασκευής στην Χίο
Με απορία ρώτησα ποιο θαύμα; έλα μου λέει όλοι οι Χιώτες το ξέρουν, με λίγα δεύτερα παύση, χμ εσύ μου λέει δεν είσαι από την Χίο.
Μου είπε την ιστορία που γνώριζε, αλλά μου είπε κιόλας για ψάξε το να δεις τι έχει γίνει.
Και έτσι λοιπόν είμαστε εδώ τώρα και σας γράφω, γιατί δεν είναι ένα απλό θαύμα, θα μου πεις ένα θαύμα δεν είναι ποτέ απλό, αλλά νομίζω αυτό ξεχωρίζει!
Το έψαξα λοιπόν και έτσι σας παραθέτω αυτά που έμαθα.
Ο ναός αυτός καταστράφηκε από τους Τούρκους κατά τις σφαγές του 1822 (όταν συνέβη το θαύμα, η Χίος ανήκε ακόμη στην εξουσία των Γενουατών).
Ένας ευσεβής λοιπόν ασκητής ιερομόναχος το όνομα του ήταν Αμβρόσιος, μετέβη στο ναό της Αγίας Παρασκευής στο Παλαιόκαστρο της Χίου για να τελέσει τον εσπερινό κατά το δειλινό της 13ης Οκτωβρίου.
Κατά τη διάρκεια του εσπερινού, άρχισε να πέφτει αδιάκοπα βροχή και όσο περνούσε η ώρα η βροχή δυνάμωνε.
Επρόκειτο για πραγματική θεομηνία. Εξαιτίας της ραγδαίας καταιγίδας, η οποία εξακολουθούσε με αμείωτη ένταση, ο Αμβρόσιος, ιερέας άξιος, άνθρωπος ευλαβής και θεοφοβούμενος, παρέμεινε στον ιερό ναό και προσευχόταν αδιάκοπα στο Θεό και την αγία Του Παρασκευή να καταπαύσει την τρομερή καταιγίδα που από ώρες είχε πλήξει το νησί, ενώ αγνοούσε ακόμη ότι η θάλασσα είχε πλημμυρίσει και ορμούσε να καταποντίσει τη Χώρα της Χίου.
Καθώς ο Αμβρόσιος προσευχόταν αποκοιμήθηκε σε ένα στασίδι του ναού. Τότε του αποκαλύφθηκε ένα όραμα˙ είδε να ανοίγει η στέγη του ναού και να ξεπροβάλλει μέσα από ένα φωτεινόμορφο σύννεφο η μορφή μιας σεμνής γυναίκας με τα χέρια της σηκωμένα προς τον ουρανό.
Ο Αμβρόσιος έτρεμε από το φόβο του και τότε ακούστηκε μια γυναικεία φωνή που έλεγε: ‘Αμβρόσιε, μη φοβού. Εγώ είμαι η Οσιομάρτυς Παρασκευή, σέσωσταί σου η Πατρίς’. (η πατρίδα σου σώθηκε)
Ακούγοντας αυτά ο Αμβρόσιος, πλήρης χαράς, ξεκίνησε να ψέλνει τον Όρθρο με ευλάβεια και ενώ ξημέρωνε ήρθαν οι κάτοικοι από τη χώρα και του ανήγγειλαν ότι η θάλασσα είχε βγει από τα όριά της και απείλησε το νησί με κατακλυσμό.
Τότε ο ευσεβής Αμβρόσιος διηγήθηκε στους κατοίκους το όραμα της Αγίας Παρασκευής και τους κάλεσε να τελέσουν λιτανεία με την εικόνα της Αγίας για να εξιλεώσουν με αυτόν τον τρόπο την οργή του Θεού. Έτσι λοιπόν με τη λιτανεία που τέλεσαν οι κάτοικοι και τις πρεσβείες της Αγίας κόπασε η θάλασσα, επέστρεψε στα φυσικά της όρια, σταμάτησαν και τα άλλα καιρικά φαινόμενα και σώθηκε το νησί και ο λαός.
Από τότε και κάθε χρόνο, στις 14 Οκτωβρίου, οι κάτοικοι της Χίου γιορτάζουν με ευλάβεια τη μνήμη του μεγάλου θαύματος, προς δόξα του Κυρίου και της αγίας οσιομάρτυρος Παρασκευής.
Μάλιστα, για να δείξουν την ευγνωμοσύνη και την αγάπη τους προς την αγία, οικοδόμησαν περικαλλή ναό αφιερωμένο στο άγιο όνομά της, στην άκρη του γιαλού, για να κρατάει η αγία τη θάλασσα χαλινωμένη και να μην κινδυνέψει ξανά το μυροβόλο νησί.
Τι Τσε Γκεβαρα τι Τσε για Μα (στίχι)!!! Τι Τσε και φως !!
Δύο Ελληνίδες έγιναν «βασίλισσες της κουζίνας του κόσμου» και με μαστίχα Χίου!
Η Πένυ και η Ντέζι συμμετείχαν στο δημοφιλές πρόγραμμα «Plate of Origin».
Στον τελικό, η ελληνική ομάδα κατάφερε να κερδίσει εκείνη του Βιετνάμ.
Τα κορίτσια κατάφεραν να κερδίσουν το πρώτο βραβείο, φυσικά, με ελληνική παραδοσιακή κουζίνα. Το μενού τους περιελάβανε γαρίδες, τυρόπιτα με πιπεριές, αρνάκι στο φούρνο με πατάτες και ελληνική σαλάτα, ενώ για επιδόρπιο σέρβιραν στους κριτές γαλακτομπούρεκο με παγωτό μαστίχα. Η νίκη τους είναι αφιερωμένη στους απανταχού Έλληνες.
Τα χαρακτηριστικά του ιδανικού δάσκαλου
Καλησπέρα, καλησπέρα!!
Αφού αρχίσαν τα σχολεία, ας δούμε ένα άρθρο για τα χαρακτηριστικά του ιδανικού δάσκαλου μέσα από τα μάτια του Μπουσκάλια αλλά και τα δικά μου.Διάβασα ένα απόσπασμα για τα χαρακτηριστικά του δασκάλου και είπα να τα μοιραστώ μαζί σας, γιατί πραγματικά με συγκίνησαν και το θεωρώ χρήσιμο.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν:
Κάποια ιδανικά χαρακτηριστικά για τον δάσκαλο είναι:
- Αγάπη προς τον εαυτό του: Όπως λέει ο Μπουσκάλια δεν μιλάμε για τον άνθρωπο που στέκεται μπροστά στον καθρέφτη και υποστηρίζει πόσο όμορφος είναι, αλλά μιλάμε για τον άνθρωπο που έχει ευθύνη απέναντι στον εαυτό του να τον μεγαλώσει, να τον γεμίσει με γνώση και εμπειρίες έτσι που να μπορούν οι μαθητές να τον δουν και να τους γίνει πρότυπο.
- Να σέβεται τη μοναδικότητα του κάθε παιδιού: Ακούγεται τόσο συνηθισμένο αλλά πραγματικά είναι τόσο αληθινό και θα έπρεπε να δίνουμε βάση. Ο Μπουσκάλια υποστηρίζει συγκεκριμένα "Πως η ουσία της παιδείας δεν είναι να παραγεμίσει το κεφάλι των μαθητών με πληροφορίες αλλά να τους βοηθήσει να αποκαλύψουν την μοναδικότητα τους και να τους δείξει τρόπους να την αναπτύξουν και να τη μεταδώσουν σε άλλους"
- Να αποφεύγει τις ετικέτες: Οι ετικέτες ίσως οδηγούν στην καταστροφή καθώς χαρακτηρίζουν ένα παιδί και μπορούν να το ακολουθήσουν σε όλη τους τη ζωή.
- Να είναι αυθόρμητος όσο μπορεί: Να γελάει με την καρδία του όταν ένα παιδί λέει κάτι αστείο ή όταν δεν είναι καλά ας το εκφράσει στα παιδιά. Μπορεί να πει "Κοιτάχτε παιδία, μην το παρακάνετε σήμερα γιατί δεν έχω τα κέφια μου"
- Να μοιράζεται γνώμες, απόψεις: Πως θα σας φαινόταν η ιδέα αντί για να βάζετε βαθμούς σε μια εργασία, να λέτε τη γνώμη σας για το γραπτό ενθαρρύνοντας το παιδί να συνεχίσει; ΄Μπορεί να γίνουν και τα δύο βαθμός και γνώμη
- Να είναι ελέυθερος: Να δοκιμάζει, να πειραματίζεται, να κάνει λάθη. Για να μπορέσουμε να διδάξουμε τη μάθηση θα πρέπει να έχουμε μάθει από τα λάθη μας!
- Να είναι όσο μπορεί χαρούμενος για τη δουλεία του: Όλοι έχουμε πολύ σοβαρά προβλήματα να αντιμετωπίσουμε αλλά όταν πάμε στη δουλεία ας αφεθούμε λίγο στα μάτια των παιδιών!
Αυτά από εμένα!!Μπορεί να επανέλθω σύντομα, με επόμενο άρθρο με το βιβλίο που έχω ξετρελαθεί
Μαστιχολεξικό !! Μαστίχα και ερμηνείες ..
Γνωστή στους περισσότερους Χιώτες η επίπονη διαδικασία καλλιέργειας και επεξεργασίας της Μαστίχας. Ποιοι όμως από εμάς γνωρίζουν την "ορολογία" που χρησιμοποιούν οι παραδοσιακοί μαστιχοπαραγωγοί των νοτιοχώρων; Πόσοι γνωρίζουν τι είναι τα πυξάρια, το κοκκολόγι, το τιμητήρι και η βολαρίδα;
- Αδιάλογον: Η μαστίχα που δεν έχει καθαρισθεί
- Άμια: Τριγωνικό αιχμηρό εργαλείο για το καθάρισμα του εδάφους κάτω από τους σχίνους
- Ασπροχωμάτισμα: Η τοποθέτηση άσπρου χώματος πάνω στα τραπέζια
- Βολαρίδα: Χλωρή μαστίχα που έχει γίνει βώλος
- Βότομος: Ονομασία σχίνου
- Γεροφύντανα: Μικρός σχίνος που δε μεγαλώνει
- Δάκρυ: Η μαστίχα που κρέμεται από το δέντρο
- Δακτυλιδόπετρα: Η μαστίχα που κρέμεται από το δέντρο
- Δανεικές: Συντροφιές γυναικών που αναλάμβαναν από κοινού το καθάρισμα της παραγωγής τους
- Καθάρισμα: Η απαλλαγή της μαστίχας από ξένες ύλες με τη βοήθεια αιχμηρού εργαλείου
- Καντηλιέρα: Συνεχόμενα δάκρυα που κρέμονται το ένα κάτω από το άλλο
- Κασάκι: Χώρος αποθήκευσης μαστίχας
- Κεντιά: Το τελευταίο μάζεμα του στεγνού μαστιχιού από το κορμό και τα κλαδιά του σκίνου
- Κεντητήρι: Εργαλείο χαράγματος κορμού και κλαδιών στου σχίνου
- Κέντος: Το χάραγμα των σχίνων
- Κοκκολόγι: Το μάζεμα κούκουδων μαστίχας τον χειμώνα
- Κοκκολογώ: Μαζεύω τη μαστίχα από το έδαφος
- Καλλιμασιώτης: Ονομασία σχίνων
- Κοσκίνισμα: Ο διαχωρισμός της μαστίχας σε 4 διαφορετικά μεγέθη με τη χρήση 4 διαφορετικών κόσκινων
- Κουκούρι: Μαστίχα σε σκόνη
- Κρεμεντίνος: Ονομασία σχίνων
- Μαλαθούνι: Πανέρι για το μάζεμα της μαστίχας
- Μάντσι: Πυκνή φυτεία σχίνων
- Μαρουλιώτης: Ονομασία σχίνων
- Μαστιχομαζώματα: Εποχή συλλογής μαστιχιού
- Νεροπινάδα: Η μαστίχα που έχει βραχεί και ανακατευτεί με χώμα
- Ξεφυλλίζω: Απομακρύνω τα κολλημένα φύλλα από το μασίχι
- Ξύσιμο: Καθάρισμα τραπεζιών κάτω από τους σχίνους
- Πάστρεμα: Καθάρισμα του μαστιχιού
- Πίτα: Πολλές σταγόνες μαστίχας που έχουν ενωθεί στο έδαφος
- Πιτολόγημα: Το μάζεμα της χοντρής μαστίχας
- Πλύσιμο: Καθάρισμα μαστίχας από το χώμα με θαλασσινό ή γλυκό νερό
- Πυξάρι: Νέος σχίνος
- Ριζάκι: Πολύ ψιλό μαστίχι
- Ρίνιασμα: Το πρώτο κέντημα
- Ταχτάδιασμα: Διαχωρισμός μαστιχιού με την κίνηση του ταχτά
- Ταχτάς: Κόσκινο σε σχήμα ωοειδές με ψιλές τρύπες
- Τιμητήρι: Εργαλείο συλλογής πηγμένης μαστίχας που μοιάζει με σπάτουλα
- Τραπέζι: Ισοπεδωμένος χώρος κάτω από κάθε σχίνο
- Φλισκάρι: Η μαστίχα που κρέμεται από το δέντρο
- Φροκάλημα: σκούπισμα του τραπεζιού με χειροποίητες σκούπες που γίνονται από
αγριελιά, αχινοπόδι ή αθρίμπα - Φυντάνι: Νέος σχίνος
- Ψιλό: Σταγόνες που όταν πέσουν στο έδαφος έχουν γίνει στρογγυλές
Αγιασμός ΜΕ αντιπροσωπεία μαθητών από την κάθε τάξη ΟΕΟ
Αγιασμός τη Δευτέρα , για τα σχολεία όλων των βαθμίδων με διευκρινιστικές (κατα ριπάς ) εγκυκλίους , 4 στον αριθμό στην αρχική εγκύκλιο , για να καταλήξουν μεταξύ άλλων στα εξής :
Τη Δυναμή Σου Ανθρωπε
GIOCOSO STRING QUARTET. Εντυπώσεις από τη Χίο
Σχεδόν ένας μήνας μήνας πέρασε που τελείωσε το Μουσικό Φεστιβάλ Χίου.
Άλλη μια χρονιά τα παιδιά ο Λευτέρης Βενιάδης και η Ολγα Holdorff Μυριαγκού μας χάρισαν μεγάλες μουσικές βραδιές και όχι μόνο.
Οι στιγμές δύσκολες για όλους με τα νέα μέτρα που επέβαλαν
για τις εκδηλώσεις!
Τα παιδιά κέρδισαν το στοίχημα ας το πούμε, με όλα τα μέτρα και με πολύ υπομονή και μεράκι και με συνεχείς υποδείξεις τελείωσε ένα φεστιβάλ με άκρως επιτυχία !
Εμείς θα σταθούμε σε ένα απ' όλα που ήταν τελείως διαφορετικό από αυτά που είδαμε. Στο GIOCOSO STRING QUARTET.
Ο Sebastian Caslenau και η Dorothea Stepp στο Βιολί, ο Alexander Kovalev στο Τσέλο και η Martha Windhagauer στην Βιόλα.
Σε επικοινωνία που είχα με τα παιδιά, να μας πουν και αυτοί
την γνώμη τους γενικότερα για το φεστιβάλ, μας είπαν.
Η Χίος μας μάγεψε με τη γενναιόδωρη φιλοξενία, τoυς αξιαγάπητους οικοδεσπότες, τις φαντασμαγορικές παραλίες, τους υπέροχους χώρους για συναυλίες και την καλύτερη ελληνική κουζίνα.
Μας υποδέχτηκαν αμέσως εγκάρδια και νιώσαμε από την πρώτη στιγμή σαν το σπίτι μας. Πρώτα από όλα ευχαριστούμε για την υπέροχη οργάνωση!
Είμαστε ευγνώμονες για το ότι η τέχνη, η φιλοξενία και οι γαστρονομικές απολαύσεις συνδυάστηκαν τόσο καλά. Ευχόμαστε να ξαναβρεθούμε σύντομα στο υπέροχο νησί της Χίου!!
Έχοντας ως βάση του το Βερολίνο, το κουαρτέτο εγχόρδων GIOCOSO STRING QUARTET ξεκίνησε την πορεία του στη Βιέννη και κατάφερε χάρη στις πολλές και σημαντικές διακρίσεις να περάσει από πολύ νωρίς τα σύνορα της Ευρώπης.
Ιδρύθηκε το 2014 από σολίστες που έχουν συγκεντρώσει πλήθος βραβείων και είναι όλοι απόφοιτοι της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Μουσικής Δωματίου (ΕΟΜΑ), γεγονός που τους άνοιξε την πόρτα νια σπουδαίες συνεργασίες και εμφανίσεις σε σημαντικές αίθουσες συναυλιών και φεστιβάλ. Πλέον το κουαρτέτο αφιερώνει μεγάλο μέρος της δράσης του στο να προσεγγίζει ομάδες κοινού που δεν έχουν πρόσβαση στις μεγάλες αίθουσες συναυλιών της Ευρώπης, όπως ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρίες.
Στην συνέχεια θα δούμε δυο Απόσπασμα: από τον Αὐλειο χώρο αρχαιολογικού μουσείου Χίου.
Βιολί: Sebastian Caslenau βιολί: Dorothea Stepp βιόλα: Martha Windhagauer τσέλο: Alexander Kovalev μαζί με τους Όλγα Holdorff Μυριαγκού στο βιολί και Φώτη Πέζο στη βιόλα.
"Ξύπνησε πετροπἐρδικα" παραδοσιακό Χίου - Αυγὠνυμα
Μουσική επεξεργασία για σεξτέτο εγχόρδων: Φώτης Πέζος \\ O κ Φώτης με τις
εκπληκτικές γνώσεις του!! είναι χαρά μας που έχουμε αυτό το παιδί εδώ στην
Χίο!!
και ένα απόσπασμα από το Αμφιθέατρο Οινουσσών, τρίτο μέρος από
το Σεξτέτο εγχὀρδων σε ρε μείζονα, έργο no. 40 του JAN BRANDTS-BUYS (1868-1933)
Και ένα μικρο κλικ δικό μου! το οποίο κέρδισε πολύ κόσμο!!
Οι φωτογραφίες ανήκουν στον Αντώνη Λογοθέτη, φοβερή δουλειά!