Tα θαυματουργά δάκρυα. Μαστίχα Χίου.
Διοσκουρίδης:
Είναι ο πρώτος
καταγεγραμμένος διαφημιστής της χιώτικης μαστίχας.
Αν και στρατιωτικός, θεωρείται ο θεμελιωτής της
φαρμακολογίας.
Γύρναγε στην περιοχή της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Μικράς
Ασίας και μάζευε βότανα και πληροφορίες γι’ αυτά.
Γράφει ότι στη Χίο παράγεται η καλύτερη και περισσότερη
μαστίχα και αναφέρει ότι ενδείκνυται για το βήχα, το στομάχι, τον αρωματισμό
της αναπνοής και για μάσκες ομορφιάς.
Γαληνός:
Ο σημαντικότερος
Έλληνας ιατρός μετά τον Ιπποκράτη.
Εκθειάζει τις στυπτικές και μαλακτικές ιδιότητες της
μαστίχας και τη συνιστά για φλεγμονές του στομάχου, των εντέρων και του ήπατος.
Τονίζει μάλιστα ότι το καλύτερο μαστιχέλαιο παρασκευαζόταν
στη Χίο.
Αρεταίος:
Γιατρός από την
Καππαδοκία που έζησε το δεύτερο μισό του 2ου αιώνα μ.Χ. Άφησε αρκετές συνταγές
για καταπλάσματα με συστατικό τη μαστίχα.
Χαρακτηριστικό είναι το κατάπλασμα από χουρμάδες, λιωμένους
με κρασί μαζί με μαστίχα και αλόη για ανάκτηση της δύναμης των ασθενών από
καρδιακά νοσήματα.
Ραζής:
Πέρσης φιλόσοφος και
γιατρός (868 – 932 μ.Χ.) που θεωρούσε τον εαυτό του ως την ισλαμική εκδοχή του
Ιπποκράτη.
Συνιστά μίγμα αργίλου και μαστίχας σαν υλικό για σφράγισμα
χαλασμένων δοντιών.
Επίσης συνιστά το μάσημα της μαστίχας για να επανέλθει η
όρεξη σε έγκυες γυναίκες.
Abu Yusuf Ya’qub ibn Ishaq al-Kindi:
γιατρός στη Βαγδάτη του 9ου αιώνα,
δίνει μια συνταγή αντικαταθλιπτικού σκευάσματος, “που κάνει χαρούμενους όσους
το πίνουν”, δυναμώνει το στομάχι, αρωματίζει την αναπνοή και βοηθάει το συκώτι.
Περιέχει ροδέλαιο, γαρίφαλο, νάρδο, κανέλα, σαφράν, κάρδαμο,
φουντούκια και μαστίχα
Abu Marwan
Abd al Malik ή
Avenzoar,
γεννημένος στη Σεβίλλη το 1091, στο
σύγγραμμά του Citab al Taysir προτείνει σκεύασμα με γλυκόριζα, σταφίδα και
μαστίχα, για ηπατικά προβλήματα.
Gilbertus Anglicus
(Αγγλία, 13ος αιώνας):
στο έργο του
Compedium Medicinae αναφέρει ένα γιατροσόφι για τη σπλήνα.
Το ονομάζει diacerasus και περιέχει χυμό κερασιού, κανέλλα
και μαστίχα.
Παράκελσος:
Την επουλωτική δράση
της μαστίχας εξηγεί ο Ελβετός ιατροφιλόσοφος και αλχημιστής Παράκελσος, στο
σύγγραμμά του Περί χειρουργικής: «Η φύση του ανθρώπου είναι τέτοια που του
επιτρέπει να αυτοθεραπεύεται, να εξισορροπεί και να γεμίζει.
Οι πληγές δεν θεραπεύονται από βάλσαμα.
Η μαστίχα, οι ρητίνες και άλλα επουλωτικά δεν μπορούν να
δημιουργήσουν ούτε μία ίνα σάρκας.
Έχουν όμως την ιδιότητα να επιτρέπουν στη φύση να εργάζεται
ανεμπόδιστα για την επούλωση της πληγής».
Giovani de Vigo
(1469-1525):
ήταν προσωπικός
χειρουργός του πάπα Ιουλίου ΙΙ.
Στο βιβλίο του Practica in Arte Chirurgia Copiosa, δίνει μια
συνταγή για τη φαγούρα, που περιλαμβάνει ασπράδι αυγού, λιναρόσπορο, μαύρο
ελλέβορο, μπουμπούκια λεύκας και μαστίχα σε σκόνη, χτυπημένη σε ελαιόλαδο.
Βάλσαμο της
Ιερουσαλήμ:
Χαρακτηριστικό είναι
το διάσημο «βάλσαμο της Ιερουσαλήμ» των φραγκισκανών μοναχών. Το φαρμακείο του
φραγκισκανικού μοναστηριού του αγίου Σώζοντα στην Ιερουσαλήμ ήταν το πιο
φημισμένο της Ανατολής.
Εκεί εργαζόταν ο μοναχός Αντόνιο Μεντζάνι ντι Κούνα, που
μετά από πειράματα 24 ετών, κατάφερε να φτιάξει ένα αποτελεσματικότατο βάλσαμο.
Ο Μεντζάνι πρωτοπαρουσίασε το σκεύασμά του το 1712 στο
Μιλάνο, με το πολύ εμπορικό όνομα «βάλσαμο της Ιερουσαλήμ».
Ήταν μια αλοιφή που θεράπευε πληγές.
Με το χρόνο αναδείχθηκε σε ελιξίριο για κάθε νόσο:
στομαχόπονους, δερματικά, σκουλήκια στα έντερα, πονοκεφάλους, πονόδοντους,
ναυτίες, αιμορροΐδες, καρδιακές ανεπάρκειες, ακόμα και για προστασία από την
πανούκλα!
Η φόρμουλα του Μεντζάνι περιείχε τέσσερα συστατικά: αλόη, λιβάνι,
σμύρνα και μαστίχα, διαλυμένα σε αιθανόλη.
Τη μαστίχα την
αγόραζαν από τον Τούρκο σουλτάνο.
Σ’ αυτόν ανήκε το μοναδικό μέρος στον κόσμο όπου παραγόταν:
η Χίος, ένα νησί του Αιγαίου.
Philip Thicknesse:
δημοσίευσε το 1777 το βιβλίο A Year’s Journey through France and Part of
Spain.
Σ’ αυτό μιλάει για μια σκόνη που την ονομάζει coloradilla,
την οποία χρησιμοποιούν οι Ισπανοί χειρουργοί.
Είναι φτιαγμένη από σμύρνα, μαστίχα και κινναβάρι (είδος
κανέλλας).
Lady Webster’s Dinner
Pills:
Ένα από τα
διασημότερα καθαρτικά του 19ου αιώνα, τα χάπια της λαίδης Ουέμπστερ
παρασκευαζόταν από αλόη, μαστίχα και ροδέλαιο.
Αντιμετώπιση της
πανούκλας:
Έχει ενδιαφέρον να
δούμε πώς αντιμετώπιζαν την πανώλη οι Ευρωπαίοι (που την ονόμασαν μαύρο
θάνατο).
Η Ιατρική Σχολή του
Παρισιού συνιστούσε για την καταπολέμισή της το θυμιάτισμα των σπιτιών.
Για το καλοκαίρι πρότεινε “ψυχρά” θυμιάματα όπως η καμφορά
και το σανταλόξυλο και για τον χειμώνα “θερμά” όπως η μαστίχα και το
μοσχοκάρυδο.
Άλλοι γιατροί συμβούλευαν όποιον ήθελε να επισκεφθεί ασθενή
προσβεβλημένο από πανούκλα, να μασάει ένα κομμάτι μαστίχα ή κανέλλα ή ένα
γαρύφαλλο και να αποφεύγει να τον κοιτάζει κατά πρόσωπο.
Πρακτική μέθοδος για
το σφράγισμα των δοντιών:
αν διαλύσουμε τέσσερα
μέρη μαστίχας με ένα μέρος αιθέρα σε αεροστεγή φιάλη, το υγρό που προκύπτει
έχει κιτρινωπό χρώμα και ελαιώδη υφή.
Αν βρέξουμε με αυτό ένα βαμβάκι και το εφαρμόσουμε στην
τρύπα του δοντιού, τη βουλώνει και τη στεγανοποιεί.
Τώρα βέβαια τα ποιο πολλά από τα παραπάνω έχουν εξελιχθεί και έχουν γίνει απίστευτα πράγματα αλλά σαν το μάσημα από την φυσική μαστίχα του χωραφιού δεν έχει!!!
Εσείς βέβαια θέλετε σκευάσματα....
Μπράβο στην Ένωση Μαστιχ/γων, η επανάσταση έχει αρχίσει από την ημέρα ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου